Zmiany: nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy

Jak informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów,  od marca wchodzą w życie nowe zasady energetyczne i tak zwane prawo do naprawy. O co chodzi?

– Od marca 2021 r. uległy zmianom oznaczenia energetyczne – pojawiły się nowe piktogramy, kody QR, znikną plusy, a sprzęt będzie oznaczany literami od A do G.
– Dzięki nowemu „prawu do naprawy” ograniczona ma zostać również ilość elektrośmieci.
Etykiety energetyczne znane są konsumentom od połowy lat 90. XX wieku. Informują o podstawowych parametrach technicznych sprzętów gospodarstwa domowego i pozwalają w łatwy i szybki sposób porównać właściwości dostępnych na rynku produktów tego samego typu. Pomaga to konsumentowi dokonać najlepszego wyboru.
W 2019 r. Komisja Europejska opublikowała pięć rozporządzeń dotyczących domowych urządzeń. Wprowadzają one zmienioną skalę na etykietach energetycznych, wzory nowych etykiet oraz tzw. „prawo do naprawy”.
Część zmian zaczęła obowiązywać od 1 marca 2021 roku, dla produktów takich jak: telewizory i monitory cyfrowe, pralki i pralko-suszarki, urządzenia chłodnicze i zmywarki do naczyń. Z kolei
od 1 września 2021 r. wejdzie również w życie zmieniona skala i wzory nowych etykiet na źródłach światła, czyli żarówkach.
Nowe etykiety energetyczne
Na nowych etykietach energetycznych zlikwidowano plusy i wróciła pierwotna skala od A do G. Najwyższe niegdyś A+++ według nowej skali to teraz klasa C lub D i analogicznie: A++ to F, natomiast A+ to G. Nowe oznaczenia A i B są zarezerwowane dla najbardziej wydajnych produktów energetycznych AGD i RTV. W praktyce nie będzie obecnie na rynku produktów o klasie A – została ona zarezerwowana dla zaawansowanych sprzętów i nowych osiągnięć technicznych, które dopiero powstaną w przyszłości.
 
Nowe etykiety energetyczne są nieco uproszczone w stosunku do tych poprzednich. W oczy rzuca się obecność kodu QR, który zapewni dostęp do szczegółowej informacji na temat produktu w postaci specyfikacji technicznej. Wiąże się to z koniecznością rejestracji produktów przez producentów w specjalnej bazie danych EPREL (European Product Database for Energy Labelling). Po zeskanowaniu takiego kodu konsument będzie mógł zweryfikować dane techniczne urządzenia (w języku angielskim).
Ponadto bardziej uwydatnione są najistotniejsze dane o produkcie w postaci rocznego poboru prądu, pojemności czy głośności uruchomionego urządzenia.
Oprócz tego, pojawiły się nowe piktogramy graficznie odzwierciedlające cechy danego urządzenia. Powstała także nowa skala klas hałasu (od A do D) i częściowo zmieniły się zasady wyliczeń parametrów urządzenia podane na etykiecie.
Sprzedawcy mają obowiązek umieszczania nowych etykiet energetycznych na eksponowanych urządzeniach, a producenci – dołączania ich do produktów. Klasa efektywności energetycznej powinna być także widoczna podczas zakupów online (uwidoczniona w pobliżu ceny) i czytelna.
Szczegółowe informacje o etykietach znajdują się na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Prawo do naprawy
Na podstawie przepisów dotyczących tzw. „prawa do naprawy”, producenci sprzętów AGD i RTV muszą zapewnić dostępność części zamiennych przez 7 do 10 lat po zakończeniu ich produkcji wprowadzeniu ostatniej partii do obrotu. Części zamienne mają być dostępne przede wszystkim dla serwisów naprawczych. Elementy do prostych napraw, które użytkownik może bezpiecznie wymienić samodzielnie, mają być powszechnie możliwe do kupienia.
Przykładowo:
  • Dla pralek i pralko-suszarek: pompy, bębny do prania, wyświetlacze elektroniczne, oprogramowanie, drzwi, uszczelki i dozowniki dostępne dla serwisów naprawczych przez co najmniej dziesięć lat.
  • Dla urządzeń chłodniczych: termostaty, czujniki temperatury dostępne przez co najmniej siedem lat dla serwisów, klamki, zawiasy, tace i koszyki przez co najmniej siedem lat. Uszczelki dostępne dla wszystkich przez co najmniej dziesięć lat.
  • Dla zmywarek do naczyń: termostaty i czujniki, płytki obwodu drukowanego, wyświetlacze elektroniczne, wyłączniki ciśnieniowe i oprogramowanie dostępne przez co najmniej siedem lat dla serwisów, zawiasy do drzwi i uszczelki, ramiona natryskowe filtry drenażowe, półki wewnętrzne i wyposażenie dodatkowe z tworzyw sztucznych, np. koszyki i pokrywy dostępne przez co najmniej dziesięć lat.
Części zamienne mają być też łatwe do wymiany przy pomocy ogólnodostępnych narzędzi.
Wykaz części zamiennych i procedura ich zamawiania ma być dostępna na stronie internetowej producenta, jego przedstawiciela lub importera. W przypadku części zamiennych dostępnych powszechnie, na stronie internetowej powinna znaleźć się także instrukcja naprawy.
Nowe etykiety były wprowadzane na rynek stopniowo. Pierwsze sprzęty oznaczone nową skalą pojawiły się już w listopadzie 2020 roku obok urządzeń ze starymi etykietami. Dzięki temu konsumenci mogli przyzwyczaić się do nowych oznaczeń.

 

Komentarze

komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *