Burak ćwikłowy dobry na wszystko

burak ćwikłowy
burak ćwikłowy
Burak ćwikłowy wzmacnia odporność i obniża ciśnienie krwi

Burak ćwikłowy to jedna z niedocenianych super-roślin. Bardzo silnie odkwasza organizm, a o jego obniżających ciśnienie krwi właściwościach krążą legendy. Więc może warto to sprawdzić?

Eksperci mówią, że sok z buraka ćwikłowego jest zbyt esencjonalny by pić go bez rozcieńczenia. Ja sama przygotowując sok biorę pół na pół – tyle ile wagowo mam przygotowanego buraka, tyle dodaję marchwi i jabłka.

Niewiele jest warzyw fioletowych – bogatych w antyoksydanty, które mają niezwykle korzystny wpływ na nasze zdrowie. W burakach występuje betaina – substancja, którą stosuje się w niektórych formach leczenia depresji. W burakach jest także tryptofan, który niejako „relaksuje umysł” i daje poczucie zadowolenia. Kwas foliowy działa kojąco i uspokajająco, więc pomaga w zasypianiu osobom mającym problemy ze snem. Ponadto buraki poprawiają ogólne samopoczucie, wzmagają koncentrację, refleks, pamięć, zmniejszają napięcie nerwowe, leczą stres, depresję, apatię, różnego rodzaju nerwice, zaburzenia snu. Dzieje się tak z uwagi na zawarty w burakach lit i magnez. Lit nasila działanie magnezu i tryptofanu, w wyniku czego wytwarza się serotonina.

Dietetycy mówią, że burak ćwikłowy jest pomocny w cukrzycy i wzmacnia odporność organizmu. Burak jest naprawdę dobry na wszystko.

Kupując w sklepie z uprawy niewiadomego pochodzenia pamiętajmy, aby buraki przede wszystkim… umyć i to ze skórą. Warto zostawić je na 20 minut w misce z wodą i niewielkim dodatkiem octu, który pomoże pozbyć się przynajmniej części pozostałości pestycydów. Jeśli lubimy gotowane buraki, powinniśmy je gotować w skórkach. Sok przyrządzamy z buraków surowych – jest pyszny!

Kto nie wierzy w obniżające ciśnienie krwi właściwości buraków cukrowych niech zmierzy ciśnienie przed i godzinę po wypiciu szklanki soku. I nie będzie to przypadek.

Buraki ćwikłowe zawierają:

  • Witaminy A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, C
  • Pierwiastki: żelazo, potas, magnez, wapń, fosfor, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, sód, mangan, kobalt, oraz bardzo rzadkie pierwiastki jak rubid i cez
  • Ponadto zawierają cukry, białka, bioflawonidy, karoten, betaninę, mnóstwo kwasu foliowego, kwas jabłkowy, cytrynowy, szczawiowy, nikotynowy, antocyjany.
  • Błonnik

Świeżo-wyciśnięty sok z warzyw (także owoców) można przechować w lodówce nawet przez 24 godziny. Z burakiem poradzi sobie nawet średniej mocy sokowirówka. Zachęcam do spróbowania z dobrodziejstwa soku buraczanego, zwłaszcza teraz, przed zimą. Warto…

burak1

Komentarze

komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *